Mazzalves jaunieši pēta ķīmijas pasauli Latvijas universitātes ķīmijas laboratorijā
Īstenojot Eiropas Solidaritātes projektu Nr. 2023-1-LV02-ESC30-SOL-000146261 “Ko sēsi, to pļausi!”, viena no būtiskākajām tēmām par ko projekta ietvaros tiek runāts un aicināts diskutēt ir ilgtspējība, tai skaitā arī ilgtspējība mūsu pieņemtajos lēmumos.
Šoreiz lēmumu par iesaistīšanos Solidaritātes projekta aktivitātē un ķīmijas pasaules izzināšanu pieņēma Mazzalves pamatskolas 7.-9.klašu jaunieši un novembra sākumā kopā ar ķīmijas skolotāju Ludmilu Rozi un mājturības un tehnoloģiju skolotāju Daigu Pabērzu devās mācību vizītē uz Latvijas universitātes Dabas māju.
Rakstot projekta pieteikumu, projekta darba grupai bija svarīgi sniegt atbalstu sava novada jauniešiem dažādu dzīvei un karjeras izaugsmei nepieciešamo prasmju attīstīšanai, caur neformālās izglītības metodēm, kā piemēram, mācīties darot. Šoreiz tie bija jaunieši no Neretas apvienības puses, kuri izrādīja interesi tieši par eksakto zinātņu jomu kā savas nākotnes profesionālo vides izpēti.
Viesojoties Dabas mājā, jauniešiem bija iespēja pašiem ielūkoties mūsdienīgi aprīkotās auditorijās, laboratorijās, atvērta tipa bibliotēkā un apskatīt boksus, kur studenti netraucēti var mācīties. Sarunu laikā jaunieši uzzināja par daudzveidīgajām studiju iespējām un kvalitatīva un saturīga brīvā laika pavadīšanas iespējām.
Par vizītes visaizraujošāko daļu jaunieši min tieši iespēju piedalīties praktiskajās nodarbībās. “Uz visiem mūsu jautājumiem laipni atbildēja LU lektors doktorants Āris Jansons. Pirmā skolēnu grupa veica laboratorijas darbu "Skābekļa iegūšana un uzkrāšana", otra grupa - "Destilācija". Mums pašiem vajadzēja sastādīt iekārtu, veikt eksperimentu un pārbaudīt iegūto vielu. Darbošanās ķīmijas fakultātes laboratorijā padarīja šos laboratorijas darbus īpašus – jutāmies gandrīz kā ķīmijas studenti!” stāsta Mazzalves pamatskolas 8.klases skolēni. “Mums ļoti patika vizīte Dabas mājā! Divas stundas paskrēja nemanot. Iesakām visiem, kuri nav bijuši, tur aizbraukt”, noslēgumā teica mazzalvieši.
Pateicoties iespējai pētīt un eksperimentēt, ķīmija kļuva tuvāka un aizraujošāka, tādējādi ļaujot jauniešiem ieraudzīt plašo iespēju piedāvājumu savas karjeras mērķtiecīgai veidošanai arī ķīmijas nozarē.
Projektu līdzfinansē Eiropas Savienība. Šī publikācija atspoguļo vienīgi autora uzskatus un viedokli, un ne obligāti Eiropas Savienības, Eiropas Komisijas vai Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras viedokli, kuras nav atbildīgas par tajā ietvertās informācijas jebkādu izmantošanu.
Skolēnu domas apkopoja ķīmijas skolotāja Ludmila Roze